top of page

ארגונומיה


ארגונומיה היא מדע העוסק בהשפעתו של היחס שבין סביבת העבודה - כיסא, שולחן, תאורה, וכו'; אמצעי העבודה - מכונות, מיכשור, מחשב ועוד; פונקציית העבודה - הליכה, הרמה, חזרתיות וכו', על בריאותו של העובד. ארגונומיה לוקחת בחשבון את יכולותיו הפיזיות, המנטליות והקוגניטיביות של העובד בזמן האינטראקציה שלו עם כלי העבודה, סביבת העבודה, הציוד, טכניקות העבודה ועמדת העבודה.

ארגונומיה היא אחד הכלים שבעזרתו יכולים ומחויבים בעלי עסקים ומנהלים מתוקף החוק )פקודת הבטיחות בעבודה ]נוסח חדש[, תש"ל-1970 ותקנותיה(, לצמצם פגיעות בבריאות העובדים וכפועל יוצא גם את העלויות הנלוות אליהן. בנוסף על מניעת פגיעות, הארגונומיה עוזרת בהגברת תפוקת העובד ע"י הסרה או הפחתת מכשולים הקיימים בביצוע המטלות.

גורמי הסיכון

חזרתיות: ביצוע אותה פעולה (בד"כ בעזרת אותן קבוצות שרירים) ואותה תנועה, באופן שחוזר על עצמו בתדירות גבוהה. פעילות זו עלולה להוביל לטראומה למיפרקים ולרקמות הרכות באזור. ללא זמן למנוחה ולהתאוששות השרירים - מצב זה עלול להוביל לפגיעה בשרירים הללו.

עומס סטטי: נובע ממאמץ סטטי ממושך הוא הפעלת כוח ע"י העובד לאורך זמן .זהו עומס מצטבר בשרירים אשר נאלצים להחזיק את הגוף או איבר בגוף במנח יחיד, לאורך זמן ממושך. חוסר התנועתיות גורם גם להפחתה בזרימת הדם ותורם להצטברות עומס אשר עלול לתרום להתפתחות פגיעה או להחמרתה.

מנח קיצוני (מאולץ): מנח בו מיפרקי הגוף קרובים לסוף טווח התנועה שלהם וחשופים לפגיעה

לחץ מכני: חפץ או מישטח חד וקשיח הנלחצים לעומת רקמות הגוף הרכות ומפעילים לחץ על גידים, עצבים וכלי דם, עלולים להוביל לנזק לאורך זמן.

כוח: פעילות משרדית או עבודת מחשב הדורשת הפעלת כוח מוגבר ע"י שרירים קטנים ומבנים עדינים בכף היד, אשר עלולה להוביל לעייפות, נפיחות, עומס שרירי ומיקרו-טראומה לשרירים או לגידים בכף היד.

ניתוח עמדת העבודה הוא השלב הראשון לצורך איתור פתרונות אפשריים לגורמי הסיכון לבעיות שריר-שלד הקשורות לעבודה. גורמים המובילים לפגיעה יכולים לנבוע מכלל התחומים ברמות השונות של הארגון. לכן, יש לבצע את הניתוח בצורה המקיפה ביותר האפשרית. הניתוח בוחן את פעילותו של כל עובד ברמה היומיומית באופן ייחודי לכל עובד כפי שהוא מבצע את עבודתו, לכן יש לערב את העובדים, שכן הם מקור המידע הטוב ביותר לגבי אופן

עבודתם.

הניתוח כולל: גורמים בעמדת העבודה: בחינת המשתנים הפיזיים המרכיבים את העמדה כגון צג המחשב, מיקום המקלדת והעכבר, שולחן העבודה, כיסא העבודה. כל אחד מהמשתנים נבחן בהתאמה לעובד הספציפי ולכן יש צורך בצפייה בעובד בתוך עמדת העבודה בזמן ביצוע העבודה.

1. גורמים סביבתיים: בחינת תנאי הסביבה בהם נמצא העובד כגון תאורה, השתקפות, טמפרטורה, לחות ורעש אשר משפיעים על רמת הנוחות של העובד.

2. גורמים ארגוניים: עיסוק בהשפעות ברמת הארגון כגון חלוקת האחריות על העובד, מספר העובדים, זמני עבודה, חלוקת העבודה, משמרות, שעות עבודה נוספות, קצב העבודה ודרישות העבודה. כל אלה מכונים "תנאי העבודה" ובדרך כלל הם נושאים שמחוץ לתחום השפעתו של העובד הבודד. לשינוי ברמה זו יש השפעה משמעותית על גורמי סיכון כגון "חוזרנות", "עומס סטטי" ומשך החשיפה לכלל הגורמים.

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page